|

Zoekmachineoptimalisatie – Hoger in Google deel 3

[div class=”container”]

Het schrijven van goede content.

Bijna iedereen die serieus een website onderhoudt, stelt zich wel eens de vraag: Hoe krijg ik mijn website hoger in de Google zoekresultaten? Zijn er technische trucjes voor? Wat moet er aan mijn site gebeuren om beter te scoren in Google? In dit drieluik over zoekmachineoptimalisatie wil ik uitleggen wat je zou moeten doen om je website te optimaliseren. Ik ga daarbij in op:

  1. De strategische keuzes
  2. De technische aspecten
  3. Het schrijven van goede content

Schrijf voor je bezoeker

De eerste en meest belangrijke tip is: ‘Schrijf voor je bezoekers’.
Al vanaf het moment dat je website bezoekersteller op hol sloeg als je ‘Britney Spears’ in je Meta Keywords zette (Lees deel 1 van deze reeks als je niet weet wat ik bedoel 🙂 ) proberen we om beter te scoren in Google door allerlei tructjes uit te halen. Hoe vaak herhalen we zoekwoorden? Hoeveel links plaatsen we naar externe sites? Hoeveel externe sites linken naar mijn website? Het zijn allemaal aspecten die Google meeweegt, maar maak het jezelf niet te moeilijk. Onthoud altijd dit:

Google toont de zoeker altijd de meest relevante websites die antwoord geven op de vraag van de zoeker.

Schrijf daarom je teksten altijd voor je bezoekers. Je site moet meerwaarde bieden.
Ga niet bij andere sites lopen leuren om een link naar je site op te nemen als je site (nog) niets te bieden heeft. Bezoekers haken dan toch af. Daarnaast, als je ècht meerwaarde biedt, komen de links naar je site vanzelf.

Schrijf dus niet voor zoekmachines

Probeer dus niet allerlei fratsen uit te halen door meerdere soortgelijke pagina’s over eenzelfde onderwerp te schrijven om zo maar zo veel mogelijk belangrijke keywords in je teksten te stoppen. Voor je bezoekers werkt dit alleen maar verwarrend. Welke artikelen moet hij nou lezen? Ook Google zal dit opmerken en wordt hier gedurende de tijd vordert alleen maar beter in. ‘Foppen’ heeft geen zin. Maak een goed leesbare, duidelijke website.
Zorg ervoor dat voor zoekmachines de technische handvatten uit deel 2 aanwezig zijn, maar schrijf je inhoud puur en alleen voor je bezoekers.

Hou rekening met de tekst opbouw

Zorg er dan voor dat je teksten goed te lezen zijn en zorg voor een goede opbouw. Een pagina of blogbericht begint met een <h1>Kop1</h1> waarin de titel van de pagina staat. Vaak wordt de titel door je WordPress Theme standaard in heading1 getoond. Gebruik deze dan ook niet meer in je teksten, maar ga in je teksten verder met <h2> en <h3> koppen. Dit zijn goede plekken om je belangrijkste zoekwoorden nogmaals in te plaatsen, zodat bezoekers weten waar je teksten over gaan.

Schrijf een goede titel

Uiteraard is de titel van je pagina ook een belangrijk onderdeel, omdat deze waarschijnlijk veel zegt over de inhoud van je tekst. Zorg dus voor een duidelijke beschrijvende titel. Deze komt standaard ook weer terug in de URL, dus is dubbel belangrijk!
Google kapt de titel in de snippets af op 70 karakters, dus hou daar rekening mee. Maak hem niet te kort, ergens tussen de 40 en 70 karakters.

Gebruik beschrijvingen bij je afbeeldingen

Iedere afbeelding zou tenminste een titel en een alt tekst moeten hebben. Deze laatste wordt voorgelezen bij blinden en verschijnt in de browser als de foto niet geladen kan worden. Google gebruikt deze woorden om te bepalen waar je afbeelding over gaat.

Zorg voor een goede zoektermdichtheid

Geen trucjes, dus niet spammen. Gebruik je zoekwoorden niet te vaak, want dat leest voor de bezoeker niet fijn. Zorg voor teksten van ongeveer 500 woorden en gebruik daar ongeveer 10 a 15 keer je zoekterm in; verdeeld over de pagina in koppen, subkoppen en standaardtekst.

Gebruik beschrijvende links

Download hier de flyer. Hoe vaak wordt een link zo gemaakt? Lees dit artikel. ‘Hier’ en ‘dit’ zijn niet echt goede beschrijvingen van de content die achter die link te vinden is. Gebruik dus altijd beschrijvende tekst voor een link, het hoeft niet 1 woord te zijn. Lees ook eens deel 1 van het artikel over zoekmachineoptimalisatie is dus een veel betere manier om te linken binnen je eigen website. Op die manier weet Google dat de pagina die achter de link zit waarschijnlijk over zoekmachineoptimalisatie gaat.

Er zijn dus een hoop aanknopingspunten om in je teksten rekening mee te houden. Ook hier kan de SEO plugin van Yoast je weer prima helpen.

yoast_analyseOnderaan de pagina in het blok ‘WordPress SEO by Yoast’ kun je namelijk kijken in het tabblad ‘pagina analyse’. Daarin staan allerhande praktische tips om je teksten te analyseren op het ‘focus zoekwoord’ wat je hebt ingesteld in tab ‘algemeen’.
Vul dus als ‘focus zoekwoord’ de combinatie van zoekwoorden waarop je je pagina wilt optimaliseren en de plugin vertelt je hoe je je pagina nog kunt optimaliseren.

Lees in deel 2 van dit artikel wat je technisch aan je site kunt doen om hem te optimaliseren voor zoekmachines.
[end-div]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.