In een driedelige reeks over ‘hoger scoren in Google’ gaf ik al een keer aan dat de SEO plugin van Yoast onmisbaar is om hoger in de Google rankingen te komen. Het is echter een zeer uitgebreide plugin, dus daarom zeker de moeite waard om hier nog een keer een apart artikel aan te wijden.

Hierbij dus de belangrijkste functionaliteit van de Yoast plugin

Heb je een WordPress website, mis niet en lees hieronder hoe je effectief aan de slag kunt met de SEO plugin van Yoast.

XML Sitemap

Een duidelijke structuur binnen je website is belangrijk voor SEO. Een wezenlijk onderdeel daarvan is een XML sitemap. Een soort inhoudsopgave van al je pagina’s en berichten in een formaat dat zoekmachines als Google goed kunnen lezen. WordPress SEO by Yoast genereert automatisch zo’n XML sitemap

XML Sitemap automatisch naar Google/andere zoekmachines

WordPress SEO by Yoast verstuurt automatisch je (geupdate) sitemap naar Google en Bing. De bedoeling hiervan is dat je zoekmachines steeds actief op de hoogte stelt van nieuwe content op je website. Voeg je een nieuw bericht toe, dan laat de plugin de zoekmachines direct weten dat er een nieuwe versie van je sitemap beschikbaar is.

Maak je eigen Custom Meta Header/Description

Vaak is de titel van je pagina super voor je bezoekers, maar niet zo handig om te tonen in de Google zoekresultaten. Met de Yoast plugin kun je heel eenvoudig 2 titels schrijven; 1 voor bezoekers van je site en 1 voor zoekmachines. Je kunt (en moet!) ook een eigen meta description schrijven. Dit is een stukje tekst dat onder de titel van je vermelding in de zoekresultaten staat. Niet alleen kun je daar je belangrijkste zoekwoorden nog een keer terug laten komen, je kunt die tekst zodanig aantrekkelijk maken dat het voor de bezoeker interessant wordt om op je vermelding in de zoekresultaten te klikken. Je hoeft niet perse op nummer 1 in de zoekresultaten te staan; sta je op nummer 3, maar is je ‘meta description’ zo interessant dat mensen nieuwsgierig worden en erop klikken dan heb jij gewonnen van de nummer 1 vermelding!

Analyseer Focus Keywords

Vul onder je geschreven artikel in de SEO box een focus keyword in. Dat is een zoekwoord of een combinatie van zoekwoorden waarvoor je je pagina wilt optimaliseren. Vraag je daarbij af wat slimme zoekwoorden zijn voor jouw site. De tool zal dan aangeven wat je kunt doen om je pagina te verbeteren op die bewuste zoekwoorden. Vaker toevoegen of juist minder vaak? De tool wijst je op verbeteringen in je titels, teksten, urls die allemaal je SEO score kunnen verbeteren. Vul simpelweg een focus zoekwoord in en volg de instructies.

Breadcrumbs

Breadcrumbs, of een kruimelpad geeft grafisch weer hoe een website is georganiseerd en waar je je op dat moment precies bevindt binnen die site. Op deze WPNERD pagina zie je linksboven net onder de titel een breadcrumb.

In de breadcrumb kun je een categorie of tag laten terugkomen en niet alleen voor de bezoeker is het dan duidelijker hoe deze bewuste pagina past binnen het raamwerk van je website, maar ook Google en andere zoekmachines zien de verbanden en kunnen op dit manier inschatten hoe belangrijk een bepaald zoekwoord is binnen je website.

Titles/Descriptions in bulk aanpassen

Stel dat je al lang een WordPress website hebt en de Yoast plugin nog niet gebruikt. Je gaat dan niet al je geschreven blogposts 1 voor 1 openen en aanpassen, toch?
Gelukkig heeft de Yoast SEO plugin een bulk titel en bulk description editor. Je kunt dus in 1 scherm alle berichten een eigen SEO titel en SEO description geven. Als je echt heel ijverig bent geweest met het schrijven van artikelen kan dit toch nog wel wat werk zijn, maar alleen je belangrijkste posts eruit vissen en aanpassen is zo gebeurd.

Geen excuus dus om te starten met de Yoast SEO plugin.

Pagina’s uitsluiten van indexatie door Search Engines

noindex

Hoewel het voor zoekmachine optimalisatie niet zo handig is om pagina’s te verstoppen voor zoekmachines, zijn er toch situaties waarin je niet wilt dat een zoekmachine je pagina indexeert. Als je een pagina wilt maken met een leuk aanbod voor de abonnees van je mailinglist, is het niet zo handig als Google iedere willekeurige bezoeker naar die pagina stuurt. Je wilt dan dat alleen degenen die de directe link naar de pagina kennen (vanuit een mailing oid) de pagina weten te vinden.
Met behulp van de plugin kun je dan bij de ‘geavanceerde opties’ de ‘meta robots index’ op ‘noindex’ zetten. Zolang de robots nog naar ons luisteren zullen ze die betreffende pagina dan overslaan.

Dus…

Dit zijn nog maar een paar van de vele handigheden van de ‘WordPress SEO by Yoast’ plugin. Je kunt de plugin op ieder gewenst moment installeren en beginnen met het optimaliseren van je site.
Mis deze mogelijkheid dus niet en installeer de plugin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *