.Info domeinnaam scam
‘Dag meneer Mulder, u spreekt met Frank van ‘Trademark’, ik bel u even omdat u de eigenaar bent van de domeinnaam label20.nl en een voor ons onbekende partij zojuist heeft geprobeerd om de domeinnaam label20.info vast te leggen. We willen even weten of u dat bent geweest?’
‘Nee, dat ben ik niet geweest’, zeg ik. ‘Dan is het voor u belangrijk om te weten dat we de aanvraag van die partij in quarantaine hebben geplaatst en dat de domeinnaam dus nog niet is vastgelegd. U kunt als rechthebbende op de handelsnaam Label 20 daarom nu dan ook label20.info als eerste vastleggen.
Om een lang verhaal kort te maken kon ik via ‘Trademark’ de domeinnaam label20.info registreren voor een minimale periode van 10 (!) jaar tegen een bedrag van 300 euro. Dat is 30 euro per jaar. En dit terwijl ik bij iedere willekeurige andere partij de domeinnaam (die 2 weken later nog steeds vrij beschikbaar is) voor nog geen 10 euro een jaar kan vastleggen.
Dat scheelt 20 euro per jaar, tien jaar lang.
Veel te dure domeinnaam
Het bedrijf Trademark Office probeerde mij dus gewoon met een leugen een veel te dure domeinnaam te verkopen. Ik wist dit al lang, want zeker 5 van mijn klanten waren al gebeld door dit bedrijf met precies hetzelfde verhaal. (Das toevallig; allemaal de .info variant van hun domeinnaam die door een onbekende partij was aangevraagd.)
Daarnaast kan iedereen die dat wil realtime elke willekeurige vrije domeinnaam registreren.
Als die onbekende partij waar Trademark het over had label20.info had willen vastleggen, dan hadden ze dit gewoon online, realtime gedaan en was de domeinnaam direct van hen geweest. Er is nergens een loket om een aanvraag te doen tot het vastleggen van een domeinnaam. En zeker geen partij die daarna gaat onderzoeken of dit wel mag.
Verkooptruc
Trademark doet het, in het telefoongesprek voorkomen alsof die derde partij een verzoek heeft ingediend voor het .info domein en dat de toekenning van de domeinnaam even ‘on hold’ staat. Voor mij natuurlijk een uitgelezen kans om die .info domeinnaam snel zelf vast te leggen, zodat ik het onbekende bedrijf dat er met mijn handelsnaam vandoor lijkt te gaan, te slim af ben.
Tijdsdruk
Tijdsdruk is een middel dat Trademark natuurlijk handig hanteert. Omdat de zogenaamde aanvraag van die onbekende partij is ingediend en even tijdelijk in quarantaine staat, kunnen ze bij Trademark niet te lang wachten met de toekenning van de naam aan die partij. Ik heb als rechthebbende van de handelsnaam natuurlijk voorrang, maar ik moet wel opschieten. Ze kunnen de aanvraag van die andere partij niet te lang on hold laten staan. Als ik niet snel genoeg akkoord ga, gaat het .info domein alsnog naar die andere partij.
Te weinig kennis
Veel ondernemers weten niet precies hoe het registreren van een domeinnaam in zijn werk gaat. Ze hebben te weinig kennis hierover om in te kunnen schatten of het verhaal van Trademark klopt. Het verhaal klinkt dan wel geloofwaardig en het idee dat een ander bedrijf op www.jouwbedrijfsnaam.info een website gaat bouwen, klinkt niet zo prettig. Tel daarbij de tijdsdruk op en veel ondernemers besluiten dan om die domeinnaam maar vast te leggen voor de zekerheid.
Legitiem product
In dat geval leg je dus een .info domeinnaam vast. Die is dan vervolgens de komende 10 jaar van jou voor 300 euro.
Op zich gewoon een legitiem product, maar:
- 3x zo duur als bij een andere partij
- alleen vast te leggen voor 10 jaar, terwijl dat overal ook voor 1 jaar kan
- verkoopverhaal volledig gelogen
- wat doe je met de .net .nu .biz .org .com .live .eu .shop domeinnamen?
Nutteloos
Kortom je zit dus voor 300 euro aan een nutteloze domeinnaam vast, want je gaat hem waarschijnlijk toch niet gebruiken. 10 Jaar lang niet om precies te zijn.