|

Het belang van een mailinglist

Email marketing is nog steeds de beste manier om een online community op te bouwen.
Hoewel vaak gezegd wordt dat email achterhaald is en er veel betere alternatieven zijn zoals:

Twitter – Hoeveel mensen volg je op Twitter? Van hoeveel van hen lees je de tweets echt? Als iemand je volgt op Twitter wil dat nog zeker niet zeggen dat ze je Tweets lezen. Gebruik maar eens een service als bit.ly om je WordPress feeds automatisch te publiceren. Je ziet dan precies hoe ‘actief’ je groep volgers op Twitter je berichten leest.

Facebook – Lees het stukje hierboven nog een keer en vervang ‘Twitter’ door ‘Facebook’ 🙂

Waarom is email marketing dan zoveel effectiever?

  • Als iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief op je site is dat een teken van vertrouwen. Ze vragen je om ze te emailen.
  • Mensen bekijken je website niet iedere dag, maar checken hun email om de 5 minuten.
  • Het is veel gemakkelijker om een Social Media bericht te missen of te negeren dan een email in je inbox.
  • De emailinbox heeft een heel ander sentiment dan de social media platforms.

De drempel om iemand te volgen of liken is heel laag. Het is namelijk ook heel gemakkelijk om die berichten te negeren. Er staat overigens nooit iets echt belangrijks op Facebook, dus je kunt ook niks missen wat echt belangrijk voor je is.
In een emailbox is deze filtering veel nauwkeuriger, ieder bericht moet bekeken worden, omdat je anders een belangrijke zakelijke mail over het hoofd kunt zien. De drempel om in iemands mailbox binnen te komen is veel hoger en de kans dat je mail daarom gelezen wordt, is veel groter.

De online marketing guru’s die het grote geld verdienen, los van wat je persoonlijke mening over hen is, gebruiken hun mailinglist om de echte verkopen te doen. Zij verkiezen hun mailinglist boven Twitter, Facebook of welk ander Social Media platform dan ook. Deze platforms zijn allemaal middelen om je uitendelijk in een mailinglist te ‘vangen’.

Doe je veel moeite om een bezoeker op je site te krijgen?

Schrijf je blogartikelen om gevonden te worden in zoekresultaten van Google?
Betaal je voor advertenties?
Spam je op Facebook om iedereen je site te laten bezoeken?

Waarom zou je dan iemand op je site laten rondneuzen en hem vervolgens weer ‘laten gaan’?

Als je het voor elkaar kunt krijgen om iemand zich in te laten schrijven op je mailinglist, kun jíj mailen en die bezoeker later terugkeren naar je site. Zou deze eenmalige bezoeker waar je misschien wel voor betaald hebt misschien je site al lang weer zijn vergeten; met 1 slim geschreven mail kun je hem weer terughalen naar je site. Zonder te betalen ditmaal.

Het onderhouden van de relatie met je emaillijst is dus heel belangrijk. Je hoeft niet te spammen, integendeel, bij mij werkt dat alleen maar averechts. Maar af en toe een mail sturen over interessante ontwikkelingen houdt de connectie met je subscribers en brengt jouw nieuwe content weer eens onder de aandacht bij personen die toch al een keer aangegeven hebben geïnteresseerd te zijn in wat je doet.

Binnenkort meer over hoe je bovenstaande in de praktijk kunt brengen met behulp van bijvoorbeeld Mailchimp